ZSŰRI

Balogh Kálmán

Napjaink egyik legismertebb cimbalmosa. A világ számos pontján fellépett, nemcsak népzenészekkel, hanem szimfonikus- és jazz-zenekarokkal, valamint kortárs zenei együttesekkel is.

11 éves korában kezdett cimbalmozni, első tanára nagybátyja, Balogh Elemér volt. Később Szöllős Beatrix, majd a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Gerencsér Ferenc növendékeként folytatta tanulmányait. Diplomáját 1980-ban szerezte meg cimbalom-szolfézs-énektanári szakon.

Pályafutásának kezdetén főleg népzenével foglalkozott. Szinte valamennyi magyar autentikus zenét játszó együttessel muzsikált már, többek között a Jánosi, Ökrös, Téka, Méta, Mákvirág, Muzsikás, Vízöntő, Zsarátnok, Vasmalom, Fonó és Üsztürü együttesekkel. Németországban több hónapig turnézott Kuti Sándorral és Budai Sándorral az André Heller által rendezett Magneten Cigány Showval, aminek ő volt a zenei igazgatója is.

A kortárs zene is hatással volt rá, többször koncertezett a Miskolci Új Zenei Műhellyel, a 180-as csoporttal és Márta Istvánnal. Fellépett különböző jazz formációkkal is, mint például BDS Collection (Szakcsi Lakatos Béla, Babos Gyula, Dés László), Improvocation (Arnie Somogyi, Tony Lakatos), Quartett B (Borbély Mihály), Dresch Quartett, Archie Shepp, Vukán György, Lakatos Ágnes, Budapest Ragtime Band. Kodály Háry János szvitjét olyan neves zenekarokkal adta elő, mint a brooklyni, a philadelphiai, a miami, a tallini, és a madridi szimfonikusok.

Balogh Kálmán 1985-ben elnyerte A Népművészet Ifjú Mestere címet, 1999-ben eMeRTon díjjal, 2005 decemberében Artisjus-díjjal, 2015-ben Magyar Örökség Díjjal tüntették ki Lukács Miklóssal együtt, a Cimbalomduó tagjaként.

Eötvös Péter

Zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a 20/21. század zenéjének egyik legismertebb tolmácsolója.

Pályáját a Vígszínház zenei vezetőjeként, majd Stockhausen és Boulez munkatársaként kezdte.

1978-tól 1991-ig a párizsi Ensemble Intercontemporain művészeti igazgatója, 1994 és 2004 között a Holland Rádió Kamarazenekarának vezető karmestere volt. Első vendégkarmestere volt a londoni BBC és a Göteborgi Szimfonikus Zenekarnak, a stuttgarti és a bécsi Rádió Zenekarának, valamint a Magyar Nemzeti Filharmonikusoknak.

1992–1998 és 2002–2007 között a karlsruhei, 1998-tól 2001-ig a kölni Zeneművészeti Főiskola professzora volt. 2004-ben hozta létre Budapesten az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítványt fiatal zeneszerzők és karmesterek részére.

Rendszeresen vezényli a világ vezető zenekarait, többek között a Berlini-, a Londoni-, a Bécsi Filharmonikus Zenekart, és a Royal Concertgebouw-t. Zeneszerzőként és karmesterként dolgozott a Milánói Scala, La Monnaie, Glyndebourne, Théâtre du Châtelet, a bécsi és a hamburgi Staatsoper házaiban.

Korunk egyik legismertebb zeneszerzője, Európa legkiválóbb zenekarai és operaházai rendelnek tőle új műveket. Rendszeres vendége a világ legnagyobb fesztiváljainak, hangszeres műveit és operáit világszerte játsszák.

Fazekas Gergely

Fazekas Gergely, PhD (1977) zenetörténész. Irodalmat és filozófiát tanult az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen, majd muzikológus diplomát és doktori fokozatot szerzett a Zeneakadémián, ahol jelenleg egyetemi docens (kurzustémái között a 17–18. századi zenetörténet, a posztmodern zenetudomány és a zenei analízis egyaránt megtalálható). 2012 és 2017 között az 1850-ben alapított zeneműkiadó, a Rózsavölgyi és Társa főszerkesztői tisztét töltötte be, s ezzel párhuzamosan 2013 és 2017 között a Zeneakadémia ifjúsági programjai, a Liszt-kukacok akadémiája művészeti vezetője volt. Zenei publicisztikái a legkülönbözőbb nyomtatott és internetes fórumokon jelennek meg 2003 óta. Tudományos tanulmányait magyar, angol és francia szakmai folyóiratokban publikálta, elsősorban Bachról és Debussyről. A Debussy összes írását és interjúját tartalmazó, általa fordított és szerkesztett kötet 2017-ben, a doktori disszertációján alapuló monográfia (J. S. Bach és a zenei forma két kultúrája) 2018-ban jelent meg. Fulbright-ösztöndíjjal a New York állambeli Bard College-on tanított zenetörténetet a 2017–2018-as tanévben. Budapesten él feleségével és három gyerekével.

Lukács Miklós

Lukács Miklós, a világ egyik legtöbbet foglalkoztatott és legsokoldalúbb cimbalomművésze. A kortárs zene, a jazz és különböző népek zenéi tökéletes szimbiózisban állnak művészetében. Több cimbalommű született már az ő képességeire komponálva, ilyen többek közt Eötvös Péter: Da Capo című műve, Bella Máté: Sounds of Generations Y-Part II című cimbalomversenye vagy Fekete-Kovács Kornél, Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kálmán, Bacsó Kristóf, Vukán György cimbalomversenyei és Borbély Mihály kettősversenye, amit cimbalomra és tárogatóra komponált. Eddigi pályafutása alatt olyan zenekaroknak volt már szólistája, mint a BBC Symphony Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande, RAI National Symphony Orchestra, Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, ORF Vienna Radio Symphony Orchestra, Remix Ensemble, Israel Contemporary Players, Ensemble Musikfabrik, Ligeti Ensemble, UMZE Kamaraegyüttes, THReNSeMBle. A jazz műfajában olyan világsztárokkal játszott már együtt, mint Charles Lloyd, Archie Shepp, Steve Coleman, Bill Frisell, Chris Potter, Uri Caine, Frank London. Több mint ötven lemezen hallhatjuk játékát, aminek egyharmadát a saját produkcióval készítette. Koncertjeiről, lemezeiről folyamatosan beszámolnak nem csak nemzetközi és hazai zenei szaklapok, hanem olyan újságok is mint a The New York Times, Chicago Tribune, The Guardian. 2001 óta a Rajkó-Talentum Tánc- és Zeneművészeti Iskola tanára, és tanított a Snétberger Zenei Tehetség Központban is. Munkásságát eddig Magyar Örökség, Magyar Művészetért, kétszer Artisjus és Gramofon díjjal jutalmazták.

Szakály Ágnes

A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végzett 1974-ben cimbalom szakon, tanára a kezdetektől a diplomáig Tarjáni Tóth Ida volt.

Koncertezett Európa valamennyi országában, valamint Japánban, Mexikóban, Ázsiában szólóban, duóban Fábián Mártával és zenekari tagként. Számos neves zenekarral játszott, pl. Milánói Scala Zenekara, Berlini Filharmonikusok, Bécsi Szimfonikusok, Baden-Baden SWRF Zenekar, Lipcsei Gewandhaus Zenekar, lipcsei Rádiózenekar, torinói RAI zenekara, Klangforum Wien, az Oslói Operaház Zenekara, a velencei La Fenice zenekara, hannoveri Rádiózenekar, Mexikói Filharmonikus Zenekar, Európai Kamarazenekar valamint a Magyar Rádió- és Televizió Szimfonikus Zenekara, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Budapesti Fesztiválzenekar.

Olyan karmesterek irányítása alatt dolgozott, mint Kurt Masur, Michael Gielen, Serge Baudo, Dmitrij Kitajenko, Elihau Inbal, David Zimmermann, Kent Nagano, Kobayashi Ken Ichiro, Sylvain Cambreling, Arturo Tamayo, Peskó Zoltán, Fischer Ádám, Vásáry Tamás és Kocsis Zoltán. Számos rádió- és TV-felvételt készített világszerte.

Magyar zeneszerzők 14 cimbalomversenyt és számos kamara- és szólóművet írtak számára. Kortárs művek előadásáért a Magyar Zeneszerzők Egyesülete 10 alkalommal tüntette ki Artisjus-díjjal. 1993-ban művészi tevékenységéért Liszt-díjjal, 1997-ben zenepedagógiai tevékenységéért Németh László-díjjal tüntették ki, 2010-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjét vehette át.

Szalai András

1999-2003 a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola cimbalom szakán Gerencsérné Szeverényi Ilonánál, a zeneszerzés szakon pedig Fekete Győr Istvánnál tanult.2003-tól 2008-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapesti Tanárképző Intézetében, szintén Gerencsérné Szeverényi Ilona növendékeként, cimbalom szakon végzett. 2008-ban megszerezte cimbalomtanári, kamaraművész főiskolai diplomáját. 2004-től 2009-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen zeneszerzés szak tanult Vajda Jánosnál. 2011-ben zeneszerző, zeneszerzés-tanár egyetemi diplomát szerzett. 2014-ben megkapta a cimbalomművész egyetemi diplomát is. 2014-től pedig DLA tanulmányokat folytatott.
Érdeklődésének középpontjában a XX. századi és a kortárs zene előadása áll. Az utóbbi tíz évben számos magyar kortárs zeneszerző szóló- illetve kamaraművét adta elő vagy mutatta be. Nagy hangsúlyt fektet fiatal zeneszerzők műveinek bemutatására. Az Új Magyar Zenei Fórum zeneszerző versenyén minden alkalommal szerepelt, korábban pedig az Ifjúsági Kortárszenei Estek mindegyikén részt vett zeneszerzőként, előadóként egyaránt. Legtöbbet Kurtág György cimbalomra írott műveit adja elő, aki 2009 októberében szólódarabot komponált számára. Szólistaként, kamaramuzsikusként több alkalommal játszott a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a szombathelyi Bartók Szemináriumon és a Kaposfesten. Az elmúlt években szinte kivétel nélkül mindig szerepelt a Korunk Zenéje Fesztiválon és az Új Magyar Művek hangversenyciklusán. Felvételei megtalálhatóak a Hungarotonnál és a Magyar Rádiónál.
Gyakori vendége európai zenei fesztiváloknak. Koncertjein rendszeresen játszik régizenei átiratokat. Játszott a Szlovén-, a Varsó-i, Krakkó-i, Lódz-i, Valencia-i Filharmonikus Zenekarral, a Helsinki-i Avanti kamarazenekarral, valamint Magyarország szinte összes szimfonikus zenekarával. Olyan dirigensekkel dolgozott együtt, mint Olivier Cuendet, Eötvös Péter, Fürst János, Keller András, Kocsis Zoltán, Kovács János, Ingo Metzmacher, Rácz Zoltán, Serei Zsolt, Silló István, Tihanyi László, Vajda Gergely, Vásáry Tamás, Walter Weller, Antoni Wit; vagy olyan előadókkal, mint Csalog Gábor, Klenyán Csaba, Claire Chase, Evelyn Glennie, Helena Winkelmann, Natalja Zagorinszkaja.
2008-tól Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola zeneszerzés, szolfézs, zeneelmélet, transzponálás, partitúra-olvasás tanára. Az UMZE Kamaraegyüttes, a Nemzeti Filharmonikusok, az MR Szimfonikusok, Concerto Budapest és az ORF Radio-Symphonieorchester Wien állandó kisegítője. 2010-től a Csalog Gábor, Kemenes András vezette Ludium együttes tagja. 2015-től Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen óraadó tanára (kamarazene).
2009-ben Artisjus-díjjal tüntették ki.
2017-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kamarazene és klasszikus cimbalom főtárgy tanára.